Nikkilä Sydän School

Uiterlijk maakt inzichtelijk

De Nikkilä Sydän School, gelegen in Nikkilä, ongeveer 35 km ten noordoosten van Helsinki, is een ontwerp van architectenbureau ARK-house arkkitehdit Oy. De levendige en unieke gevel van de school is ontworpen in samenwerking met grafisch ontwerper en kunstenaar Aimo Katajamäki, en gerealiseerd met Steni Vision en Steni Colour panelen. M2uur bv verzorgde de technische opmaak van de geprinte onderdelen van het ontwerp.

Opdrachtgever:

Gemeente Nikkilä, Finland

Architect:

ARK-house arkkitehdit Oy

Ontwerper:

Aimo Katajamäki

Locatie:

Gevel

Materialen:

Steni Vision Custom & Colour

Afmetingen:

Gevelvullend

Jaar:

2022

Bloemvormige school

Als leidend concept in het schoolontwerp was de metafoor van een kleine stad ook in Nikkilä nuttig. Het “bloemenmodel” van de school zorgt voor de meest optimale compactheid van de ruimte en geeft een volledig beeld van de doelstellingen van de hedendaagse Finse school.

Interessante ontwerpopgaaf

Pentti Kareoja, architect bij ARK-house arkkitehdit Oy, stelt: “Schoolgebouwen vormen voor architecten interessante ontwerpopgaven, omdat ze van nature een vrolijke en toekomstgerichte uitstraling hebben. In het beste geval laat een schooltijd een blijvende indruk achter, waarbij de architectuur een bemoedigend en veilig startpunt vormt voor de lange reis van het leven.”

Eigen smoel

Kunst versterkt dit gevoel door het gebouw een eigen unieke identiteit te geven. De samenwerking met kunstenaar Aimo Katajamäki verliep soepel en creatief. De gevelpanelen met de illustraties geven de school een kleurrijke en speelse uitstraling. Naast het esthetische aspect waren weerbestendig- en duurzaamheid belangrijke factoren bij de materiaalkeuze.

Weerbestendig

Pentti Kareoja licht toe: “We wilden dat elk deel van het schoolplein zijn eigen identiteit zou hebben en de Steni gevelpanelen boden precies wat we zochten. De kleuren zijn helder en bestand tegen zon, kou, wind en regen. En door de toepassing van de verschillende glansgraden ontstaat er een dynamisch beeld.”

Ransberg Skola, Zweden